office@pjtherapeutic-speechtools.com
+48 797171989

Najnowsze posty na blogu Kanał RSS

PROMOCJA!
PROMOCJA!
W promocji mamy tym razem narzędzia do leczenia preortodontycznego, RERKI, naszyjniki logopedyczne ...
 (0)
Ortodonta każe czekać? Zmień ortodontę...
To nie jest post przeciwko ortodontom, tylko przeciwko nieukom, których nie brakuje w każdej profes...
 (0)
Co trzeba wiedzieć o gryzakach logopedycznych?
Co trzeba wiedzieć o gryzakach logopedycznych?
Dlaczego gryzaki? JAKIE MAJĄ DZIAŁANIE Nieocenioną pomocą logopedyczną nieuświadamianą so...
 (8)
Nie tylko Talk Tools...
Nie tylko Talk Tools...
zachwycił się skutecznością słomek w zhierarchizowanym programie oromotorycznym! Negative pressure ...
 (1)
LIP GYM™ - czyli rzecz o motywacji...
LIP GYM™ - czyli rzecz o motywacji...
Od kiedy mogę dzieci na zajęciach zaskakiwać nowymi przyrządami, odtąd zdaję sobie sprawę, że cały...
 (0)

Wyświetl wszystkie posty

Szukaj w blogu

Co trzeba wiedzieć o gryzakach logopedycznych?

Co trzeba wiedzieć o gryzakach logopedycznych?

  PIOTR JAWORSKI  

 (8)

  AKTUALNOŚCI

Dlaczego gryzaki?

JAKIE MAJĄ DZIAŁANIE

Nieocenioną pomocą logopedyczną nieuświadamianą sobie zarówno przez rodziców jak i przez logopedów są gryzaki. Ich działanie ma kilka celów, najważniejsze to:

- rozwój siły i stabilności żuchwy;

- eksploracja jamy ustnej, rozwijanie poczucia ułożenia narządów mowy;

- ustawianie języka z tyłu;

- rozwijanie bocznych ruchów języka u maluchów (tzw. lateralizacji) dla późniejszej umiejętności łatwego „obrabiania” kęsa;

- zapewnienie łatwej realizacji potrzeby niektórych pacjentów gryzienia i żucia;

- ułatwianie przejścia od pokarmów płynnych do stałych;

- rozwój sensoryczny w obrębie jamy ustnej;

- zapewnianie bodźca w przypadku Pacjentów, którzy są w fazie tzw. mouthingu lub wymagają ciągłej stymulacji orofacjalnej;

- łagodzenie napięć i stresu (również u nastolatków i dorosłych)

KOMU SŁUŻĄ

Wiele grup Pacjentów jest beneficjentami gryzaków, czego dowodzi choćby rosnący rynek sprzedaży tych narzędzi! Zacznijmy od dzieci z zespołem Downa i MPD- one nie tylko potrzebują, ale i powinny gryźć i żuć. Choćby po to, aby rozwijać siłę żuchwy dla późniejszej stabilnej pracy języka i dysocjacji języka względem żuchwy. Dalej mamy dzieciaki z seplenieniem bocznym związanym na przykład  z nieprawidłowym napięciem; rehabilitant z ośrodka „wyprowadził”- nie ma nieprawidłowości w obręczy barkowej, dziecko porusza kończynami symetrycznie, tak też układa głowę względem tułowia, ale żuchwa jest na końcu tego systemu i często dopiero gdy maluch zaczyna mówić, okazuje się, że jeszcze coś nie tak… A Pacjenci z porażeniem czterokończynowym? Przecież język jest dla nich taką samą formą poznawania świata jak u małych dzieci. A Pacjenci z koniecznością rehabilitacji powypadkowej, pourazowej w obrębie szyi i głowy? Jak można u nich najprościej rozwijać siłę żuchwy?

PRZEGLĄD POMOCY

Najpowszechniejszym gryzakiem u nas pewnie była marchewka lub skórka od chleba- obydwie smaczne i zdrowe, niestety, szybko „się” zjadały. Tymczasem potrzeba pozostawała. Stąd producenci sprzętu rehabilitacyjnego mają kilka prostych pomysłów:

GRYZAKI LOGOPEDYCZNE(GRABBERS)- w całości odlane z elastomeru o różnej elastyczności, takie jakie proponuje firma ARK i Sara Beckman lub Talk Tools z uchwytami i w formie pętli, trójkąta lub litery Y, z odmianami dla małych dzieci (BABY), gdzie trzonek nie jest zbyt długi, aby dziecko nie podrażniło zbyt głęboko jamy ustnej, są gładkie lub strukturalne, smakowe;

TUBKI ŻUCHWOWE (CHEWY TUBES)- podobnie popularne jak grabbery w USA, mają w środku pustą przestrzeń, stąd zagryzienie powoduje szczególny dźwięk; kilka modeli, w tym dla dzieci autystycznych, dla dorosłych - twardsze, oraz kilka rozmiarów; najlepsze do ćwiczeń, składnik wielu programów rehabilitacji żuchwy, również ze względu na prostą konstrukcję.

CEWNIKI lub SILIKONOWE WĘŻE, sprzedawane na metry (szkoła niemiecka);

GRYZAKI OSOBISTE – zwykle jest to kawałek takiego węża z jednej strony zgrzanego, który przypinamy karabińczykiem do ubrania dziecka, w taki sposób, by miało ono łatwy dostęp, kiedy będzie miało ochotę lub potrzebę związaną z gryzieniem lub żuciem;

GRYZAKI WIBRACYJNE- to oferta takich producentów jak LAMAZE, gdzie wibracje uruchamiane są w momencie zagryzienia gryzaka. Tutaj najlepszym przykładem jest gryzak GWIAZDKA

GRYZAKI - SZPATUŁKI. Nakładane na wibratory logopedyczne Z-vibe lub Sensi przypominają wałeczki, często zwierają mniej lub bardzie sensorycznie stymulujące wypustki lub grudki. Niektóre z nich jak tubki ARK są puste w środku i można nakładać do nich różne jedzenie, np. dżem, jogurt, i w ten sposób zachęcać do ćwiczenia.

JAK DOBIERAĆ GRYZAKI

Czym się kierujemy dobierając gryzak dla swojego dziecka lub Pacjenta?

1. Na pewno wiekiem.

Dzieci do 6 miesiąca powinny mieć gryzaki gładkie, niekoniecznie bardzo miękkie.  Zwracamy uwagę na możliwości uchwycenia, najlepiej dla maluchów mieć zamkniętą pętlę lub trójkąt. Gryzaki fakturowane u małych dzieci stosujemy wspomagając karmienie pokarmem ziarnistym grudkowatym. świetne są ostatnie pomysły Talk Tools.

2. Zwracamy uwagę na twardość/elastyczność

Dzieci w fazie ząbkowania mogą mieć gryzaki twarde, co udowodnili Kanadyjczycy, i co znalazło wyraz w produkcji specjalnych szpatułko/szczoteczek dla ząbkujących dzieci. Poza tym przyglądamy się, co jakie przedmioty dziecko gryzie, może celuje w czymś miękkim lub odwrotnie wybiera tylko rzeczy bardzo twarde.

Zarówno wśród gryzaków ARK czy Talk Tools jak i tubek żuchwowych znajdziecie Państwo właściwy model twardości.

3. Którymi zębami Pacjent gryzie gryzak?

Są dzieci, które gryzą siekaczami, w każdym razie z przodu i Ci, którzy używają raczej zębów przedtrzonowych i trzonowych. Pacjenci zgrzytający zębami też  będą bardziej usatysfakcjonowani wyborem gryzaka, który sięgnie do  tyłu, głębiej. Tutaj polecamy np. zwykłe gryzaki logopedyczne ARK lub tubki żółte/czerwone

4. Faktura ma znaczenie (i patrzymy na wiek).

Gryzaki fakturowane zapewniają mocniejszy bodziec taktylny. Talk Tools zaproponował ostatnio, również dla dzieci, modele ze szczególnie intensywnym natłokiem wypustek, wygląda to jak tarka, a dzieci lubią przejeżdżać po tym zębami.

5. Nie przegapić średnicy!(To też ma związek z wiekiem.)

Nie wiem, czy nie najważniejsze - ćwicząc i proponując Rodzicom rozwiązania do gryzienia pamiętajmy, że do 3 roku życia nasza żuchwa i żucie się rozwijają. Miejmy na uwadze, że wprowadzanie gryzaków grubych będzie destabilizować słabe/wiotkie żuchwy. W przypadku dzieci obciążonych niskim napięciem mięśniowym dobrze zdiagnozujmy siłę i symetrię funkcjonowania szczęki dolnej.

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą w zakładce:

GRYZAKI I TUBKI

 (8)

Komentarze Facebook