O gryzakach logopedycznych - wstępniak

O gryzakach logopedycznych - wstępniak

  PIOTR JAWORSKI  

 (3)

  AKTUALNOŚCI

Dlaczego gryzaki?

JAKIE MAJĄ DZIAŁANIE

Nieocenioną pomocą logopedyczną nieuświadamianą sobie zarówno przez rodziców jak i przez logopedów są gryzaki. Ich działanie ma kilka celów, najważniejsze to:

- rozwój siły i stabilności żuchwy;

- eksploracja jamy ustnej, rozwijanie poczucia ułożenia narządów mowy;

- ustawianie języka z tyłu;

- rozwijanie bocznych ruchów języka u maluchów (tzw. lateralizacji) dla późniejszej umiejętności łatwego „obrabiania” kęsa;

- zapewnienie łatwej realizacji potrzeby niektórych pacjentów gryzienia i żucia;

- ułatwianie przejścia od pokarmów płynnych do stałych;

- rozwój sensoryczny w obrębie jamy ustnej.

KOMU SŁUŻĄ

Cała grupy Pacjentów są beneficjentami gryzaków, czego dowodzi choćby rosnący rynek sprzedaży tych narzędzi! Zacznijmy od dzieci z zespołem Downa i MPD- one nie tylko potrzebują, ale i powinny gryźć i żuć. Choćby po to, aby rozwijać siłę żuchwy dla późniejszej stabilnej pracy języka i dysocjacji języka względem żuchwy. Dalej mamy dzieciaki z seplenieniem bocznym związanym na przykład  z nieprawidłowym napięciem; rehabilitant z ośrodka „wyprowadził”- nie ma nieprawidłowości w obręczy barkowej, dziecko porusza kończynami symetrycznie, tak też układa głowę względem tułowia, ale żuchwa jest na końcu tego systemu i często dopiero gdy maluch zaczyna mówić, okazuje się, że jeszcze coś nie tak… A Pacjenci z porażeniem czterokończynowym? Przecież język jest dla nich taką samą formą poznawania świata jak u małych dzieci. A Pacjenci z koniecznością rehabilitacji powypadkowej, pourazowej w obrębie szyi i głowy? Jak można u nich najprościej rozwijać siłę żuchwy?

PRZEGLĄD POMOCY

                Najpowszechniejszym gryzakiem u nas pewnie była marchewka lub skórka od chleba- obydwie smaczne i zdrowe, niestety, szybko „się” zjadały. Tymczasem potrzeba pozostawała. Stąd producenci sprzętu rehabilitacyjnego mają kilka prostych pomysłów:

1.       GRYZAKI LOGOPEDYCZNE(GRABBERS)- w całości odlane z elastomeru o różnej elastyczności, takie jakie proponuje firma ARK i Sara Beckman, z uchwytami i w formie trójkąta lub litery Y, z odmianami dla małych dzieci (BABY), gdzie trzonek nie jest zbyt długi, aby dziecko nie podrażniło zbyt głęboko jamy ustnej, sa gładkie lub strukturalne, smakowe;

2.       TUBKI ŻUCHWOWE (CHEWY TUBES)- podobnie popularne jak grabbery w USA, mają w środku pustą przestrzeń, stąd zagryzienie powoduje szczególny dźwięk; kilka modeli, w tym dla dzieci autystycznych, dla dorosłych - twardsze, oraz kilka rozmiarów;

3.       CEWNIKI lub SILIKONOWE WĘŻE, sprzedawane na metry (szkoła niemiecka);

4.       GRYZAKI OSOBISTE – zwykle jest to kawałek takiego węża z jednej strony zgrzanego, który przypinamy karabińczykiem do ubrania dziecka, w taki sposób, by miało ono łatwy dostep, kiedy będzie miało ochotę lub potrzebę związaną z gryzieniem lub żuciem;

5.       GRYZAKI w formie naszyjników lub bransoletek- w różnych kształtach; są coraz ładniejsze, mają różne wcielenia, np. imitacje kamieni szlachetnych, żółwików czy żabek; firma ARK ma zupełnie sporą ofertę, znajdziemy tu pająki, diamenty, dinozaury, tubki, słoneczka

6.       GRYZAKI na przybory do pisania, czyli stop niszczeniu kredek i ołówków, częstokroć są to gryzaki smakowe.

7.       GRYZAKI WIBRACYJNE- to oferta takich producentów jak INFANTINO, gdzie wibracje uruchamiane są w momencie zagryzienia gryzaka.

 

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą w zakładce: GRYZAKI ITUBKI

 (3)

Komentarze Facebook